Eens in de zoveel tijd blikt een bestuurslid terug op wat we allemaal hebben beleefd. Deze keer is het de eer aan penningmeester Marieke Holtrup.

Van achter het behang waar de bank mij heeft geplakt nadat ik ze voor de zevenentwintigste keer heb gebeld over iets wat misgaat, schrijf ik deze bestuursblog! Maar hierover later meer.

Allereerst wil ik iedereen een ontzettend gezond en gelukkig 2022 wensen! Moge het (dit keer echt) een sprankelend mooi jaar worden.

Het eerste half jaar van mijn bestuursjaar is ontzettend snel voorbij gevlogen. Tot nu toe is het een tijd van contrasten geweest, want Nederland ging van open terug naar dicht. Mijn bestuursgenootjes en ik hadden aan het begin van het collegejaar ongeveer vier feestjes per week, hiernaast had ik nog een bijbaan, een zwemclub en de universiteit waar ik soms mijn gezicht moest laten zien. Het was dus een erg drukke maar ook fantastische tijd. Nu alles weer dicht is, merk ik dat ik deze periode lang niet genoeg heb gewaardeerd.

Op feestjes met allemaal medebestuurders van andere verenigingen heb ik ook veel andere penningmeesters ontmoet. De band tussen twee penningmeesters is een uitermate sterke, gevormd door onbegrip voor het penningmeesterschap vanaf de buitenwereld. Omdat de functie penningmeester over het algemeen niet de meest populaire is, is het heel fijn om mensen te ontmoeten die de functie net zo leuk vinden als jij.

Wat ik allemaal uitspook als penningmeester is heel divers. Ik voer veel betalingen uit, stalk mensen die mij niet betalen, maak balansen, maak facturen voor mijn favoriete PR-commissaris Gerben en ben op de algemene ledenvergadering veel aan het woord over de geldzaken van de vereniging. Hierbij presenteer ik onder andere mijn favoriete kindjes, de begroting en de afrekeningen. Ik heb ook mijn eigen adviesorgaan, de financieel adviescommissie. Deze bestaat uit oud penningmeesters waaraan ik al mijn slimme en minder slimme vragen kan stellen. Wat ik denk ik het leukste vind aan mijn functie is het goedkeuren van de begrotingen en afrekeningen van commissies. Ik heb eigenlijk inzicht en een klein zegje in alle commissies omdat er bij de meeste activiteiten wel geld nodig is. Hierdoor heb ik veel contact met alle commissiepenningmeesters, wat ik heel gezellig vind! Verder vind ik de commissies waar ik als bestuurslid bijzit, de buitenlandse reiscommissie en de introductiecommissie, ontzettend leuk. De bestemming van de buitenlandse reis is inmiddels bekend; we gaan naar Praag! Het organiseren van zo’n reis in tijden van corona is niet altijd een makkelijke opgave, maar gelukkig heb ik een ijzersterke en super gezellige commissie die op alles wel een oplossing kan bedenken. Met de introductiecommissie zit ik altijd huilend van het lachen te vergaderen, ik weet nu al zeker dat de introductietijd die deze toppers gaan neerzetten een ontzettend leuke gaat zijn.

Bij geld hoort in het digitale tijdperk natuurlijk ook een bank, waar ik iets minder blij mee ben. Tijdens de wekelijkse bestuursvergadering beschrijf ik vaak kokend van woede en wenend van onmacht mijn recentste escapades met de bank. Op een gegeven moment was het tijd om mijn eigen creditcard aan te vragen, iets wat uiteraard niet lukte en twee keer opnieuw moest gebeuren. Na de derde poging kreeg ik eindelijk een mooie kaart met mijn naam erop binnen, maar toen vlogen er opeens twee creditcards die ik 5 maanden geleden had aangevraagd ons postvak in. Ik geloof dat ik die dag in één keer veertig jaar ouder ben geworden.

Naast de oorlog die ik voer met de bank geniet ik ontzettend van mijn vak en ook vooral van mijn leuke bestuursgenootjes. Naast een bestuur zijn we ook goede vrienden, dus het komt vaker dan niet voor dat ik met pijn in mijn lachspieren thuiskom. Nu alles weer een tijdje dicht moet hebben we extra veel aan elkaar, wat ik ontzettend mooi vind. We zoeken samen naar oplossingen voor activiteiten en proberen zo positief mogelijk te blijven. Ik merk dat ook de online activiteiten iets zijn waar ik naar uitkijk, ook op een beeldscherm kunnen hele waardevolle en vooral grappige momenten plaatsvinden.

Ik ben trots op hoe het eerste halfjaar is verlopen en ik ga met volle vertrouwen het nieuwe jaar in. De vereniging is ook in de wat donkere tijden een warme plek en een lichtpuntje, wat aan alle lieve Awateraars die hieraan bijdragen te danken is. Ik weet zeker dat deze sfeer in het nieuwe jaar zal worden doorgezet. Let goed op elkaar in deze onzekere tijden, samen kunnen we alles!

Marieke

Penningmeester 2021-2022