Om de zoveel tijd blikken we terug op wat we de afgelopen maanden allemaal beleefd hebben. In deze blog blikt onze penningmeester Laura terug op studeren en besturen in blok 3, de  hoogtepunten en de stressmomenten.

We zijn aan het einde van blok 3 aangekomen en dat betekent dat we dan echt over de helft van het studiejaar zijn. Het betekent ook dat ik over de helft van mijn bestuursjaar ben. Dat voelt heel raar, want ik heb nog steeds het idee dat ik net begonnen ben met besturen.

Blok 3 is voor mij elk jaar, en ik denk ook voor veel anderen, niet zacht gezegd het zwaarste blok van het jaar. Voor mij voelt het zo: je hebt er al een half jaar aan hard werken op zitten en na blok 3 heb je nog steeds geen vakantie, want blok 4 komt er nog aan. Je krijgt het gevoel dat je echt middenin al het werk zit en er is nog geen licht aan het eind van de tunnel.

Dit jaar was het niet anders. Studie was hard werken geblazen en ik heb dit jaar natuurlijk ook mijn bestuurstaken. Besturen is heel leuk, maar studie, besturen en een sociaal leven kan soms samen even net iets teveel worden. Het is heel belangrijk om goed naar jezelf te luisteren en rust te nemen. Dan heb ik het over fysieke rust, maar mentale rust is net zo belangrijk. Je kan een serie gaan kijken en tegelijkertijd nog steeds in je hoofd bij die ene deadline zitten. Ik heb me dit blok weer echt gerealiseerd hoe belangrijk het is om lief te zijn voor jezelf.

Aan de andere kant heeft blok 3 ook hele leuke hoogtepunten met zich meegebracht! Inez, Menne, Martijn en ik zijn begonnen met de zoektocht naar onze opvolging. Gek dat je daar al over na moet denken als je zelf nog zo middenin het besturen zit. We zijn begonnen met het organiseren van twee bestuursinfoborrels. Leden die geïnteresseerd zijn in een bestuursjaar konden online langskomen om al hun vragen te stellen over de verschillende functies en besturen in het algemeen. Ik vond het echt super leuk en gezellig om over besturen en mijn functie te kletsen. Ik merkte dat ik weer helemaal enthousiast werd van mijn eigen bestuursjaar. Besturen kan soms best stressvol zijn, maar dit herinnerde me er weer aan waarom ik bestuur ging doen en hoe leuk ik het vind!

Aan het begin van blok 3 heeft het bestuur ook de stand van zaken gepresenteerd op de halfjaarlijkse ALV. Als penningmeester ben ik verantwoordelijk voor de financiële stukken en de presentatie ervan. Natuurlijk was ik wel een beetje zenuwachtig, maar ik vond het vooral heel leuk. De afrekening is toch echt een beetje mijn baby geworden. Ik voel me altijd wel trots als ik hem weer aan iedereen mag laten zien.

De RelevanCie had dit blok de Awater TEDtalks en een symposium georganiseerd. Voor het symposium moest ik me heel erg helaas afmelden, omdat ik een deadline had ☹. De TEDtalks waren echt een enorm goed initiatief. Ik heb een veel beter beeld gekregen van hoe het is om een scriptie te schrijven. Dat vind ik echt heel fijn! Daarnaast hadden de sprekers ook goede tips (denk ik dan, hahah).

De biercantus was ook een van mijn hoogtepunten van dit blok. Het was natuurlijk online, maar de commissie had er alles aan gedaan om het leuk te maken en dat is zeker gelukt. Ik ging samen met Tessa de cantus doen (shoutout naar Tessa) en het was echt lang geleden dat ik zo dronken was geweest. Ik ben sindsdien ook niet meer zó dronken geweest!

Ik wil ook graag een shoutout geven naar de AC voor het organiseren van ‘Nederlands in  beweging’. Dat was weer heerli creatief bedacht, het zumbaen was mijn fave!

Ik kijk terug op een zeer stressvol blok waarin ik mezelf echt weer ben tegengekomen, maar daardoor heb ik mezelf ook weer een beetje beter leren kennen. Dat zie ik trouwens als nog een reden om bestuur te gaan doen; je leert enorm veel over jezelf! Ik kijk ook terug op hele gezellige activiteiten en leren je motivatie te vinden in moeilijkere tijden.

Binnenkort gaan Inez, Menne, Martijn en ik elkaar weer wat meer opzoeken, zodat we elkaar toch weer fysiek kunnen zien. Daar verheug ik me ook op. Zo speciaal dat ik deze mensen een jaar geleden nog helemaal niet kende en dat we nu zo hecht met elkaar zijn. Een bestuursjaar vergeet je nooit meer, en zeker niet de mensen waarmee je dat bestuursjaar induikt.

In het laatste blok van het jaar zullen er nog spetterende activiteiten georganiseerd worden, waar ik met enthousiasme op vooruit kijk. Ook zal de zoektocht naar bestuur XXVIII voortgezet worden. Daar heb ik ook heel veel zin in!