Over ons

Studievereniging Awater is de studievereniging voor Utrechtse neerlandici. Zij is opgericht op 10 juni 1994, ontstaan uit een fusie van Stichting Activiteiten de Vooys (STAV), en het Overleg Nederlands Studerenden (ONS).

De naam ‘Awater’ is ontleend aan het epische gedicht ‘Awater’, dat de Utrechtse dichter Martinus Nijhoff in 1934 heeft geschreven. De ik-figuur in dit gedicht is op zoek naar de ideale reisgenoot, en het motto van het gedicht is dan ook ‘Ik zoek een reisgenoot’. Hij denkt deze te vinden in een man die hij Awater noemt. Studievereniging Awater hoopt voor haar leden ook de ideale reisgenoot te zijn tijdens hun studietijd. De originele tekst van het gedicht (ruim 270 regels!) vind je hier.

Awater is dé studievereniging voor Utrechtse neerlandici. Maar wat kun je nu eigenlijk van deze studievereniging verwachten?

Behalve ontspanning, zoals bijvoorbeeld de maandelijkse borrel in Café Marktzicht, feestjes en een buitenlandse reis, ook studiegerelateerde activiteiten, zoals workshops, een symposium en excursies. Het is ons doel om een goede balans te vinden tussen buitenschools vertier en studiegerelateerd vermaak, zodat je de jaren op de universiteit zo leuk en boeiend mogelijk kunt invullen.

Ieder blok valt het verenigingsblad Spraakwater gratis op je deurmat. Spraakwater is voor en door studenten Nederlands, dus input van leden is voor ons heel belangrijk. Spraakwater kan zo onder meer dienen als podium voor eigen werk, van journalistieke stukken tot poëzie. Daarnaast kan je er natuurlijk voor kiezen om te solliciteren als redactielid en zo samen met je medestudenten een goed blad van de grond te krijgen.

Verder krijg je via ons korting op je studieboeken. De studievereniging kan tevens dienen als vraagbaak. Bij vragen omtrent de studie Nederlands kun je bij ons terecht en wij zullen alles in het werk stellen je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Schroom niet bij onwetendheid, wij helpen je graag verder!

Als Awaterlid leer je op een gezellige manier studiegenoten kennen, kom je op plekken waar je anders niet komt en word je verder geholpen wanneer je zelf door de bomen het bos niet meer ziet. Waar wacht je nog op? Meld je aan als lid van Awater!

Vragen over de studie Nederlands? Of wil je samenwerken met Awater? Stuur ons een mail!