Eens in de zoveel tijd blikt een bestuurslid terug op wat we allemaal hebben beleefd. Deze keer is het de eer aan secretaris Evelien Smit.

Het is alweer een halfjaar geleden dat ik werd ingestemd als secretaris der studievereniging Awater in de Senaatszaal van het Academiegebouw. Een moment dat ik nog heel goed voor me kan halen en waar ik nog regelmatig aan terugdenk. Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik mijn eigen naam hoorde en besefte dat het moment was aangebroken: ik mag me officieel bestuur noemen van Awater. Die bijzondere avond kreeg ik de prachtige penning om mijn nek en stond ik daar als secretaris van het dertigste bestuur. Ik keek naar links en naar rechts en zag Finette, Cas, Sterre en Aniek staan. Ik dacht: “Ik ben zo trots op deze mensen en op mezelf.” En dat ben ik nog steeds elke dag.

Ik vind het ongelofelijk dat er nu alweer een halfjaar voorbij is! Maar ik kan wel zeggen dat ik van elk moment geniet. In de zomervakantie had ik al zoveel zin om mijn taken als secretaris serieus te nemen. Zo begon ik het Huishoudelijk Reglement grondig door te spitten, ideeën te verzinnen voor de ledenmail en me te verdiepen in het nieuwe ledensysteem. Het voelde zo bijzonder dat ik al deze taakjes ineens mocht doen en het mijn verantwoordelijkheid was. Nog steeds vind ik het ontzettend leuk om zoveel achter de schermen te mogen doen en daarmee echt wat te betekenen voor de vereniging. Ik kan nu zelfs zeggen dat ik een ledensysteem overstap heb gedaan!

Het werk achter de schermen vind ik misschien wel het leukst, maar uiteraard betekent besturen ook veel voor de schermen aanwezig zijn. Het was in het begin even wennen dat de weken bomvol afspraken en borrels zitten. Maar doordat eigenlijk álles in deze weken leuk en/of nieuw is, geniet ik vooral. Stiekem is het heerlijk om zoveel mogelijk gratis bier te drinken tijdens CoBo’s en op maandag ‘per ongeluk’ in de poema te belanden. Bestuur zijn is eigenlijk één en al chaos, drukte en gezelligheid. Bovendien is secretaris echt een functie naar mijn hart die ik met veel plezier vervul. Ik mag bijvoorbeeld ellenlange brasbrieven schrijven en een eigen ledenmail ontwerpen. Door de notulen en de mail ben ik bovendien van alles op de hoogte en daar wordt een geordend persoon erg blij van.

Het allerleukste aan dit jaar is dat ik alles samen doe met vier geweldige mensen. Bij Finette, Cas, Sterre en Aniek voel ik me vanaf het begin heel erg thuis. In de KB-periode hebben we elkaar heel goed leren kennen en sindsdien zijn we echt een vriendengroep, waarin we altijd alles kwijt kunnen. Het voelt elke keer als een geluksmomentje wanneer ik ze weer zie en we met z’n vijven zijn. De liefde die ik voor hen voel kan ik niet in woorden omschrijven.

Tot slot gaat dit cliché klinken, maar je leert jezelf ook heel goed kennen in een bestuursjaar. Je komt erachter waar je goed en minder goed in bent en hoe je met bepaalde situaties omgaat. Het is heel waardevol om jezelf zo goed te leren kennen. Het zorgt er bovendien voor dat je jezelf meer gaat waarderen en dat vind ik misschien wel het meest waardevol aan het doen van een bestuursjaar. Gelukkig is het bestuursjaar niet al voorbij en gaat er nog zoveel leuks gebeuren in het komend halfjaar. Daar kijk ik heel erg naar uit! Awater is zo’n warme en gezellige vereniging die voelt als één grote familie. Als je eenmaal besmet bent met het Awatervirus kom je er niet meer vanaf. Want ik geloof: eens een Awateraar is voor altijd een Awateraar. En het is een enorme eer om naast Awateraar ook nog eens bestuur te mogen zijn.

XXX,
Evelien